Om oss
Intervju med Peter Karlsson
Kundutvecklare på Rektron. 22 juni 2022.
Hur ser du på studiebesöket och studiebesök överlag?
Studiebesöket är till för att orientera potentiella och befintliga kunder i vårt erbjudande och vad vi kan leverera för produkter, tjänster och applikationer, allt relaterat till en verklig verksamhet där produktionen pågår för fullt när vi besöker dem.
Studiebesök i allmänhet tycker jag är väldigt bra. Jag verkar ju i Småland, där Gnosjöandan är väldigt känd. Den bygger på att man har samarbetat i alla tider. Erfarenhetsbyte, att se en verklig verksamhet, skapar idéer och knyter nya nätverk. Därför är studiebesök något väldigt bra i mina ögon.
Vad finns det för mervärde med studiebesöket?
För intressenten är mervärdet att man får tid att fokusera på just de frågor man har visat intresse för. Man kan se det med en annan verksamhets ögon och förstå hur de tänker, vilket ger värdefulla insikter.
Gör man ett företagsinternt studiebesök är det ofta ett väldigt bra tillfälle att internt diskutera saker man kanske inte alltid får möjlighet till när man sitter hemma i vardagens problem.
Vad tar intressenterna med sig efter ett studiebesök?
Det är ofta tre huvuddelar. Det första är hur erfarenheten man sett under besöket kan relateras till den egna interna processen: vad passar och vad passar inte?
Nummer två är nya kontakter som man kan ringa och fråga, oavsett om det är oss eller företaget vi besöker. Vi skapar ett nytt nätverk.
Den tredje saken är en tydlighet: en tydlig kontaktväg, vad som är nästa steg och hur vi kan hjälpa till med det steget i processen.
Hur ser planen ut för hösten? Är intresset stort för studiebesök?
Under hösten har vi planer på att boka in ytterligare studiebesök, då efterfrågan har varit så pass stor. Självklart anpassas dessa till de aktuella rekommendationerna från Folkhälsomyndigheten.